"Знання
двох іноземних мов"- вимога часу,так про це писали в своїй статті методисти
Черкаського ОІПОПП Т.Г.Пахомова та Г.І. Савицька.
У державному
стандарті базової і повної середньої освіти зазначено, що вся система шкільної
освіти в галузі іноземних мов має формувати в учнів вміння іншомовного
спілкування, що сприятиме інтеграції
українського суспільства до європейської і світової спільноти.
Характерною рисою
вивчення іноземних мов на сучасному етапі є багатомовність. Реалії сьогодення
потребують, щоб випускники школи володіли не однією, а кількома іноземними
мовами.
При вивченні другої
іноземної мови краще всього використовувати нові інноваційні методи та
технології навчання школярів.
Найкращим помічником
для учителя та учнів є звичайно комп"ютер.
За допомогою
розробок,презентацій,фільмів,мультимедійних засобів навчання можна зацікавити
учнів під час вивчення другої мови.
Як правило у своїй
роботі з учнями, я використовую інновації, які допомагають школярам розширити
свій кругозір-це звичайно факультативний курс "GLÜCKLICHES DEUTSCH", який був розроблений з колегами методичного об"єднання
вчителів району, а також інші джерела, що допомагають зацікавити учнів.
Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної
науки й практики вивчення і впровадження нових методів навчання і виховання
дітей. Інновації в педагогіці пов'язані із загальними процесами у суспільстві,
глобальними проблемами, інтеграцією (лат. integratio - відновлення, об'єднання
в ціле окремих елементів) знань і форм соціального буття. Нині створюється нова
педагогіка, характерною ознакою якої є інноваційність - здатність до оновлення,
відкритість новому.
На сьогоднішній день , основним завданням сучасної
школи є розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги - учень з
його обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення
інноваційного простору.
Відомо, що
інноваційний процес - це комплексна діяльність по створенню, освоєнню,
використанню та розповсюдженню нововведень. Для того, щоб викликати інтерес в
учнів до вивчення іноземної мови, ми, вчителі англійської мови, повинні шукати
нові, цікаві і результативні форми і методи навчання. Під час навчання потрібно
використовувати такі методи, при яких:
• в учнів виникає бажання до творчої,
результативної роботи;
• учні стають активними, розкутими, намагаються
досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.
Відомо, що
одним з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Слово
"інтерактив" прийшло до нас із англійської мови "interаct".
"Inter" - це "взаємний", "act" - діяти. Інтерактивне навчання -
це навчання основане на діалогічному мовленні, в ході якого здійснюється взаємодія
вчителя і учня, при цьому вони - рівноправні, рівнозначні суб'єкти навчання і
не відчувається домінування одного учасника навчального процесу над іншим,
однієї думки над іншою. В таких умовах, учні швидше привчаються бути
демократичними, сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити,
приймати обґрунтовані самостійні рішення.
Мета інтерактивного навчання - створювання
комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою
інтелектуальну досконалість .Потрібно пам'ятати, що суть інтерактивного
навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений
активною взаємодією всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні:
вчитель - учень, учень - учень.
На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому,
щоб виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити.
На допомогу вчителеві можуть прийти уроки-казки,
уроки-подорожі, уроки-діалоги, уроки-ділові ігри та використовуватися елементи
гри в ході уроку, диференційне навчання ,інтегровані завдання , уроки-проекти,
уроки з комп"ютерною підтримкою.
На своїх уроках я використовую роботу в парах,
групову роботу. У п"ятому
класі провела урок-казку, на якому до дітей завітала " Пеппі Довгапанчоха "із завданням та подарунками для дітей. Діти були задоволені, зацікавлені та
приймали активну участь в ході уроку. В шостому класі провела урок-подорож до
Бремена з комп"ютерною підтримкою, на цьому ж уроці була використана рольова
гра ( діти були пасажирами літака, був пілот літака та стюардеса, а в Бремені був екскурсовод.). Під час вивчення теми « Професії»
використовую рольові ігри ( діти обирають собі професію і розповідають про
себе). Їм дуже подобається уявити себе
дорослим і трішки помріяти про майбутнє.
На своїх урока мені вдається зацікавити учнів за
допомогою використання комп"ютеру. Проведення уроків з використанням комп'ютеру
переконує у тому, що він має надзвичайно широкі можливості для вдосконалення
навчального процесу. Учень "подумки" виконує низку розумових операцій
з образами відображеного наочного матеріалу. До того ж використання комп'ютерів
у школі - надзвичайно цікаве. Я намагаюсь цю зацікавленість не втратити,
зробити уроки більш змістовними, щоб діти чекали їх із нетерпінням. У дітей
зовсім не з'являється страх до комп'ютера, вони з радістю спілкуються з ним.
Наприклад при закріпленні теми «Одяг» в 5 класі я використовувала презентації на комп"ютері.
Дітям було цікаво і легко працювати. Під час
таких уроків всі учні приймають участь , не соромляться помилитись, навпаки я
помічаю велику активність у спілкуванні німецькою мовою під час уроку.
Дуже вдало використовувати на уроках ігрові форми
навчанняі. Діти із задоволенням приймають участь, бо гра-це світ в якому живе
дитина. Граючи, вони не помічають, як засвоїли новий матеріал. За допомогою
ігор учні вчаться будувати і
конструювати, причому кожний учень має змогу вчитися у своєму стилі. Гра
стимулює процес пізнання і навчання дітей. А також привчає їх до сумлінної праці.
Отже, я зробила висновок, що гра - це праця. У процесі гри в дітей виробляються
навички зосередження, самостійного мислення, розвивається увага, дисципліна.
Введення в урок ігор чи ігрових моментів робить навчання цікавішим, створює в
дітей бадьорий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального
матеріалу. При вивченні теми «Знайомство» я використовую гру « Мікрофон».( кожен учень бере мікрофон і розповідає про себе). При закріпленні лексичного матеріалу часто використовую м"яч
(вчитель кидає м"яч учню і говорить слово, учень повертає його і перекладає
слово.). Або гра « Почуй зайве слово і плесни в долоні». Таку ж саму гру можна проводити під час вивчення звуків.
На сучасному етапі розвитку педагогічної галузі
набуває популярності метод проектів. Метод проектів - це педагогічна
технологія, яка містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних
методів, творчих за своєю суттю. Це спільна, навчально-пізнавальна, творча або
ігрова діяльність учнів, яка має мету, узгоджені методи, засоби діяльності,
спрямована на досягнення результату з розв"язання певної проблеми. Проекти
бувають: дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні. На своїх уроках я
використовую творчі та ігрові проекти : « Одягни ляльку»- учні переодягають ляльку
і говорять про ії одяг, « Генеологічне дерево», « Шкільне приладдя. Мій
портфель», « Моя родина», «Мій улюбленець». В 6 класіі я використовую: дослідницькі, творчі
проекти. Наприклад учні 6класу
робили рекламу свого власного будинку.
Ці роботи були як в друкованому виді так і у виді презентацій. Я помітила, що
діти активніше виконують домашнє завдання, коли воно має творчий характер і
цікавістю слухають захист проектів своїх однокласників. Такі завдання дають
змогу слабким учням покращити свої оцінки. З певністю, я можу стверджувати те,
що як саме з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення другої мови і
сприятиме всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І
якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди
залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів
пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків другої мови-
німецької.
Зі свого досвіду, можу твердо стверджувати, що
процес навчання - це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову
учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної
участі в цьому процесі.
Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках,
коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні
пам'ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям
розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.